Online supermarkt Picnic introduceert de boodschappenradar. De klant kan met deze nieuwe service, in dezelfde app waarmee hij boodschappen bestelt, nu ook realtime zien waar de bezorger op dat moment rijdt en hoe laat zijn boodschappen worden bezorgd. Picnic is de eerste bezorgdienst met deze live service.
Net als bij de taxidienst
Klanten krijgen ‘s ochtends een sms waarin staat binnen welk half uur hun bestelde boodschappen die dag worden bezorgd. “We kregen echter vragen van klanten of het niet nóg nauwkeuriger kon”, zegt Michiel Muller, mede-oprichter van Picnic. “Daar zijn we mee aan de slag gegaan, met als resultaat iets dat lijkt op de service van taxidienst Uber. Je ziet op het scherm van je mobiele telefoon ons autootje rijden en weet dus precies hoe laat je bestelling wordt afgeleverd. Je hoeft maar een paar minuten thuis te zijn en zo wordt het nog makkelijker.”
Jessica Wolffers hielp als klant mee met de ontwikkeling van de boodschappenradar: “Bij Picnic hoefde je al niet uren op de bezorger te wachten, maar met de boodschappenradar weet je het écht op de minuut nauwkeurig. Erg handig als je nog even bij de buren bent of je kind moet ophalen.”
Picnic speelt met de app ook in op een andere, veelgestelde vraag van klanten: wie is toch die leuke jongen of die jongedame die mijn boodschappen bezorgt? Muller: “Op verzoek van onze klanten hebben we van elke bezorger een kort profiel toegevoegd. Klanten vinden het leuk om meer te weten over de persoon die bij ze voor de deur staat.”
Nu 7.000 klanten
Picnic groeide onlangs naar de 6.000ste klant in Amersfoort. In Leusden maken inmiddels 1.000 huishoudens gebruik van de online bezorgdienst. De bestellingen worden in deze plaatsen bezorgd door 100 bezorgers met 25 elektrische wagentjes. Picnic veroverde in vijf maanden tijd sinds de start in september een martkaandeel van zo’n 10 procent.
Klanten noemen gratis thuisbezorgen, nooit meer wachten bij de kassa en niet meer sjouwen met volle tassen als belangrijkste redenen voor de overstap naar Picnic. Ook het groeiende aanbod van lokale producten wordt veel genoemd als reden om klant te worden. Zo levert Picnic sinds kort bier van brouwerij De Volle Maat uit Leusden en sambal van Sambal Bert uit Amersfoort.