Uitdagend en innovatief
De prijs is dit jaar voor de tiende keer uitgereikt aan een onderneming die de gevestigde orde het beste uitdaagt. Picnic is de beste van de Sprout Challenger 50, een lijst met de vijftig volgens Sprout meest uitdagende, innovatieve bedrijven van Nederland.
Picnic staat bovenaan die lijst, voor Aviationglass, Bird Control Group en LG Sonic. “Als je echt probeert om de keten anders te doen, dan kan er maar een winnaar zijn, en dat is Picnic”, stelde de jury. De prijs werd namens de online supermarkt in ontvangst genomen door Joris Beckers, een van de oprichters.
Picnic bezorgt gratis
Picnic verlaagt voor de klant twee drempels voor het online boodschappen bestellen: de kosten en het tijdstip van bezorgen. De nieuwe foodbezorgdienst rijdt met elektrische vrachtautootjes op vaste tijden door de wijk. De bestelketen wordt bestuurd door de klant met zijn mobiele Picnic-app. Omdat Picnic geen winkels, personeel en voorraad heeft kan de bezorging volgens de start-up gratis en voor de laagste prijs.
Picnic startte eind september vanuit de eerste hub in Amersfoort. Een uitrol naar andere gemeenten in Nederland staat op de planning: het concept kan snel naar andere steden worden uitgerold, verwachten de oprichters. Zij hebben de focus op steden of stedelijke gebieden met veel gezinnen. Picnic koos Amersfoort als startpunt, omdat deze stad de op een na jongste en op een na hoogst opgeleide bevolking van Nederland heeft, die bovendien zeer zou kritisch zijn.
Andere challengers
Tot de vijftig ‘challengers’ behoren nog onder andere Fashcom, een dienst in de modebranche, die op domeinnamen als boxers.nl, jurkjes.nl en sokken.nl nieuwe portals en webshops in de markt zet. Fijnproevers brengt dan weer klinische voeding in de vorm van maaltijden, terwijl Fruitful Office verse, milieu- en maatschappijvriendelijke fruitmanden aan kantoren levert.