Zoals Facebook en Twitter
Het concept leent Pintrest min of meer van Facebook en Twitter, waar ook al gesponsorde berichten staan tussen de gewone berichten die een gebruiker ziet. Zo moet er geen gebruik gemaakt worden van pop-ups of aparte kolommen voor reclame. “Ik weet dat sommigen nu denken, ‘hier komen de reclamebanners’. We zijn echter vastberaden om dat niet te laten gebeuren”, zegt CEO Ben Silbermann in een blog.
Een eerste test van het concept zal reclame tonen bij de zoekresultaten. Zoekt een gebruiker naar een bepaalde ‘pin’, dan zal hij ook een betaalde pin zien die een relevant bedrijf promoot. Pinterest heeft alvast beloofd om duidelijk te maken wanneer er betaald is voor een bepaalde pin, om zo verwarring te voorkomen.
Consumenten worden bannerblind
Het was Facebook die als eerste begon met “sponsored stories” en al snel bleek dat die beter werkten dan de gewone banners. “Consumenten hebben bannerblindheid gekregen. De prijzen zakken dan ook al jaar na jaar“, zegt Rebecca Lieb, een analist bij de Altimeter Group aan de Financial Times.
Pinterest is de laatste maanden druk bezig met het veranderen van zijn imago. Daar waar het bedrijf in het begin het label van sociaal medium meekreeg, spreken ze bij de PR van Pinterest tegenwoordig meer van “commerce”. Pinterest heeft momenteel 46 miljoen gebruikers n zou een kleine twee miljard euro waard zijn.