Franchisenemers kiezen zelf voor online
“Het neemt niet zo’n hoge vlucht, omdat, anders dan in het buitenland, de meeste Nederlanders een supermarkt om de hoek hebben. Die is ook nog eens van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat open. Maar we investeren wel degelijk. Ik zie kansen in het online leveren aan de zakelijke markt: kantoren en kinderdagverblijven“, zegt Brouwer in een interview met Elsevier.
Daarbij krijgen de franchisenemers zelf de keuze of ze hun producten online aanbieden of niet. “De omzet, maar ook de kosten, zijn voor hun rekening. Wij zijn een coöperatie. Onze ondernemers zijn ook aandeelhouders. Het is een bedrijf voor en door ondernemers. Dat maakt ons anders.”
Werken aan prijsimago
Brouwer beseft wel dat PLUS nog moet werken aan zijn prijsimago, vermits de keten tot de duurdere supermarkten behoort. Toch is hij ervan overtuigd dat klanten meer willen betalen voor een groter en dieper assortiment en een betere service, en dus vreest hij de concurrentie van discounters zoals Lidl niet. “Wij laten ons de kop niet gek maken. Je moet vertrouwen op je eigen formule en slagkracht”, aldus Brouwer.
Om de prijzen laag te houden wordt er wel gewerkt aan innovatie in de logistiek en de distributie, zoals het robotiseren van een distributiecentrum.