PostNL Afleverbox
De zogeheten ‘last mile’, het afleveren van bestelde pakketten bij de consument thuis of op een ander adres, stelt online leveranciers voor uitdagingen. “Zowel logistieke dienstverleners als webshops zullen er hard aan moeten werken om meer keuze te bieden in zowel bezorgmoment als afhaalmogelijkheden”, stelde Nando van Essen gisteren in zijn presentatie ‘Vergroot je commerciële kracht: durf te investeren in de last mile!’ tijdens E-commerce Insights.
In Nederland houdt PostNL daarom een proef met de PostNL-afleverbox, vertelt de e-commercespecialist, partner bij UC Logistics & fulfilment. Deze kunststof afleverbox kan de bezorger gebruiken wanneer een klant niet thuis is en een pakket ontvangt waarvoor niet getekend hoeft te worden. Het pakket wordt dan in de afleverbox gedaan die aan het huis verankerd zit. Die verankering is alleen door de klant op te heffen zodra deze thuiskomt. De pilot loopt sinds mei in een gesloten gebruikersgroep van medewerkers van PostNL, die in een aantal pakketroutes wonen vanaf het PostNL-depot in Halfweg.
Paketbutler
In Berlijn test Deutsche Telekom met Zalando en DHL Parcel het Paketbutler-concept. Deze verpakking is geschikt voor pakketten tot 70 cm hoog en kan compact worden opgevouwen. “De pilot van PostNL die nu wordt afgerond, werkt technisch goed maar deze wijze van bezorgen is operationeel zeer bewerkelijk, laat het bedrijf weten”, aldus Van Essen. “Volgens Deutsche Telekom is de test inmiddels afgerond en worden de resultaten geanalyseerd, maar zijn er nog geen verdere mededelingen over een mogelijke marktintroductie”.
Andere concepten voor pakketbezorging in Nederland zijn boxen van onder andere Logixbox. DHL Parcel is in Duitsland actief met de DHL Paketkast. In de UK is er de Hippo-Box.
Naar ruimere avondlevering en afhalen
Van Essen verwacht dat thuislevering, in combinatie met het ruimere avondlevering en meer keuzemogelijkheid voor consumenten, toekomst heeft. “Op het gebied van afhalen hebben vooral webshops nog een forse inhaalslag te maken. Te veel webshops bieden hun klanten nog steeds niet de mogelijkheid om af te halen bij een landelijk afhaalpunt of bij één of meerdere eigen afhaalpunten”, concludeert hij.
Afleverboxen hebben volgens hem kansen wanneer ze universeel toepasbaar zijn en door alle pakketvervoerders kunnen worden ingezet. “Ze moeten financieel aantrekkelijk zijn voor alle partijen, vooral voor de consument, en tot slot moeten veiligheid en juridische aspecten voldoende gewaarborgd zijn.”
Met de bus
Een andere oplossing is die van Deutsche Post: pakjes met een ADAC-bus versturen. De achterliggende gedachte is dat het bedrijf zo grip houdt op de markt voor online shopping. Een service voor pakketdistributie tussen grote Duitse steden zou – naast het huidige DHL Express netwerk – een goedkoper en sneller alternatief kunnen zijn voor zakelijke klanten en consumenten in grote steden. Deutsche Post werkt sinds vorig jaar samen met ADAC in het project Postbus in 120 Duitse steden.