De marktgroei voorbij
Dat blijkt uit voorlopige cijfers die door RFS Holland Holding naar buiten zijn gebracht over het boekjaar dat op 31 maart 2012 is geëindigd. De omzet kwam uit op 548 miljoen euro, wat 12 procent meer is dan een jaar eerder. Daarbij groeiden vooral de online verkopen sterk (+15%). Naar eigen zeggen wordt daarmee de marktgroei van 9 procent ruimschoots overtroffen.
De operationele winst nam met 9 procent toe tot 60 miljoen euro, terwijl het totale aantal online verkochte producten toenam tot 15,6 miljoen. Intussen gaat zo’n 7 procent van de bestellingen via mobiele telefoons.
Op zoek naar allianties
Topman Paul Nijhof van RFS is meer dan tevreden over de behaalde resultaten en optimistisch over de toekomst. “RFS heeft ook dit boekjaar dat eind maart is afgerond dubbelcijferige groei laten zien met een versnelling van de groei in het tweede halfjaar. Door een consistente dubbelcijferige groei de laatste jaren is RFS een financieel uiterst gezonde onderneming. Dit vormt een solide basis voor verdere groeiversnelling”, zegt hij. Die versnelling moet onder meer gebeuren door meer allianties met andere retailers en meer samenwerkingen met A-merken. Daarnaast wordt geïnvesteerd in meer eigen merken.
Wehkamp werd onlangs door het moederbedrijf van de markt gehaald, nadat het maanden in de etalage had gestaan. Naast Wehkamp is RFS nog eigenaar van Create2Fit, dat in totaal acht internetwinkels op het gebied van vooral elektronica exploiteert. De groep bezit tevens Fonq.nl, dat onder eigen naam een webwarenhuis is, en 125 andere webwinkels in verschillende landen. Alleen bij dochteronderneming Plasmadiscounter.nl werd een afname van de vraag genoteerd. RFS beschikt naast de online winkels ook nog over een tak die consumentenkredieten voor klanten verzorgt.