In België heeft Samsung ook in het segment van computers marktaandeel kunnen winnen het afgelopen semester.
Snellere groei dan bij Apple
Het aantal verkochte smartphones steeg bij Samsung van juli tot september sneller dan bij gelijk welke andere gsm-producent. De voorbije drie maanden verkocht het Koreaanse bedrijf – volgens data van Strategy Analytics – 27,8 miljoen smartphones, maar liefst tien miljoen meer dan rivaal Apple. Daarmee verovert Samsung een aandeel van 23,8 procent op de wereldmarkt voor smartphones. Apple is goed voor 14,6 procent van de markt en Nokia, in het eerste kwartaal nog marktleider, zakt van een derde van het marktaandeel terug naar slechts 14,4 procent.
Het klopt dus dat Samsung – zoals beloofd – met zijn Galaxy-reeks een iPhone-killer op de markt heeft gebracht, al is een belangrijke verklaring voor de verrassende cijfers het feit dat consumenten hun aankopen het voorbije trimester hebben uitgesteld in afwachting van de nieuwe iPhone 4S en de de Blackberry 7 van Research In Motion (RIM).
Smartphones blijven terrein winnen
De resultaten zijn dan ook vooral veelbetekenend over de hele sector. Uit de cijfers van Strategy Analytics blijkt dat de verkoop van ‘eenvoudige’ gsm’s (dus niet-smartphones) het afgelopen trimester slechts 13 à 14 procent steeg, terwijl de markt van smartphones met 44 procent toenam. Hoewel dit nog een vertraging betekent in vergelijking met voorgaande periodes, is het duidelijk dat de markt van klassieke mobiele telefoons zijn beste tijd heeft gehad.
Derde in Belgische computermarkt
Hoewel Samsung het meer en meer moet hebben van zijn mobiele toestellen (telecom maakt ondertussen 60 procent van de groepswinst uit), heeft de elektronicagroep het vorige kwartaal in België ook een goede beurt gemaakt met zijn laptops. Daar heeft het zijn derde plaats op de computermarkt kunnen verstevigen met een marktaandeel 9,2 procent. De Koreanen blijven niettemin sterk achter de marktleiders HP (27,8%) en Acer (19,3%) aan hollen, blijkt uit data van GfK.
Het voorbije kwartaal behaalde Samsung met zijn telecomdivisie een nettowinst van 1,6 miljard euro, ruim dubbel zoveel als vorig boek jaar. Naar eigen zeggen verwacht Samsung in het vierde kwartaal een nog sterkere groei, dankzij de recente verkoop van de Seagatedivisie (harde schijven) voor 1 miljard euro en een stijging van de consumentenbestedingen in de eindejaarsperiode.