Klanten worden verkopers
De dochter van KPN gaf eerder een kleine groep consumenten de mogelijkheid om een eigen webshop te openen, waar ze kennissen zelf zogeheten ‘VriendenDeals’ kunnen verkopen, wat betekent dat de klanten van Simyo zelf gaan optreden als verkopers.
Wie een abonnement verkoopt, verdient zelf tien euro korting op de volgende factuur. “Je mag zoveel VriendenDeals sluiten als je maar wilt. En daar krijg je telkens weer tegoed voor. Dus 10 nieuwe klanten via jouw eigen webshop levert je gewoon 100 euro tegoed op”, legt de provider uit op haar website.
Het idee voor de webshops kwam via klanten, vertelt Onno van der Poel, directeur van Simyo. “Onze klanten gaven aan Simyo vaak onder bekenden te promoten. Ze vroegen ons of ze beloond konden worden voor het aanbrengen van vrienden en familie als klant bij Simyo. Daar is het idee uit ontstaan.” Inmiddels zijn er 2600 winkels van dit type online en nu wordt het programma ook geopend voor alle abonnees.