Binnendringen in snel groeiende markt
Op dit moment zijn Nederlandse supermarkten goed voor een online omzet van 200 miljoen euro, maar deskundigen rekenen voor de komende jaren op een verdrie- of viervoudiging van dit bedrag. Voor de ontwikkeling van de webverkoop neemt Sligro een minderheidsbelang in een gespecialiseerde start-up, maar topman Koen Slippens van Sligro wil de naam van dit bedrijf niet noemen.
De afhaalpunten komen los te staan van de supermarkten en groothandels van Sligro. “Het is veel logischer dat te doen op plekken waar veel mensen langsrijden”, aldus Slippens, die “niet gelooft in online verkopen met een bezorgservice“.
Stevige winstdaling door stugge markt
Sligro presenteerde donderdag de cijfers over de eerste zes maanden van dit jaar. De omzet over deze periode bedroeg 1,21 miljard euro, een toename van 2,1 procent. De nettowinst daalde wel met 22,6 procent naar 26 miljoen euro.
Slippens toonde zich niet tevreden over de ontwikkeling van de winst, maar stelde wel dat zowel de supermarkten als de groothandels van Sligro de afgelopen maanden marktaandeel hebben gewonnen. De daling van de winst wordt toegeschreven aan de verslechterde marktomstandigheden door voorzichtige consumenten.
Achterblijven gaat niet meer
Ahold-dochter Albert.nl opent dit najaar ook een aantal afhaalpunten. Het bedrijf breidt bovendien het aantal distributiecentra voor de websupermarkt uit naar drie. Dekamarkt kondigde eerder al aan de Dekadrive-service te gaan uitbreiden naar meer winkels. Ook de regionale keten Boni experimenteert met afhaalpunten.