Meer dan twee op drie heeft smartphone
Het aantal Nederlanders dat een smartphone heeft, is dit jaar gestegen van 7 miljoen naar 8,5 miljoen. Daarmee overtreffen ze de 8,3 miljoen bezitters van een pc of een desktop. Van alle Nederlanders gebruikt nu 67% een smartphone en 65% een computer. Een jaar geleden bedroeg die verhouding nog 58% versus 67%.
Volgens marktonderzoeker GfK gebruikt een op de vijf van de Nederlandse smartphonebezitters zijn toestel trouwens voornamelijk om te surfen en te mailen, en dus niet om te bellen. Ook sociale media blijven populair: zo spenderen Nederlanders nu gemiddeld 24 uur per week (meer dan drie uur per dag!) aan die netwerken, tegenover 20 uur vorig jaar.
Facebook bijft hierbij het belangrijkste medium, met 9 miljoen Nederlandse gebruikers. Het gebruik van dit kanaal groeit nog altijd aan, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Twitter: daar daalde het aantal bezoekjes per week van 22 naar 13. Het aantal berichten op deze site daalde het voorbije jaar dan ook van 8 naar 3,5 per week.
Belang voor retailers is/wordt immens
Een IBM-studie leerde eerder al dat ook in de VS smartphones en tablets steeds belangrijker werden voor de elektronische handel: in maart stonden mobiele toestellen reeds voor 17,7% van de online bestellingen, een jaar eerder was dit nog maar 11%. Bovendien blijft de trend stijgend: van alle bezoekers aan een webshop gebruikte in in april 2012 nog 15,9% een mobiel toestel, een jaar later was dat al gestegen naar 25%.
Omdat de enorme stijging van het aantal smartphones ook immense gevolgen heeft voor handelaars, houdt RetailDetail op 6 februari een eerste eigen Omnichannelcongres in het fonkelnieuwe RetailHouse in Antwerpen. Zowel de ‘back-office’, de ‘front-office’ als thema’s als logistiek, big data, betalingen en winkelbeleving zullen door experts praktisch en duidelijk belicht worden.