Marktplaatsen almaar populairder
“Vandaag is al bijna een derde van alle internethandelaars actief via marktplaatsen“, zegt Boris Saragaglia, topman en mede-oprichter van Spartoo. “Bovendien stijgt het aantal verkopen via marktplaatsen doorlopend. Het is dan ook bijna vanzelfsprekend dat ook wij aanwezig wilden zijn in dit veelbelovende kanaal van de markt. Deze nieuwe ontwikkeling biedt ons de mogelijkheid onze klanten nog meer keuze te bieden en hen dus nog meer voldoening te schenken.”
In één klap stijgt het aanbod zo van 30.000 modellen van 750 merken naar 70.000 modellen van ruim 1.000 merken. Half maart had Spartoo zijn aanbod ook al verruimd met een kledingaanbod voor hem en haar, goed voor zowat 6.000 modellen van een honderdtal merken.
Fysieke winkels met “slim” aanbod
Intussen menen de Franse collega’s van LSA te weten dat Spartoo er serieus aan denkt om een twintigtal fysieke winkels te openen, in eerste instantie in en rond Parijs. De plannen blijken al ver gevorderd. Zo zou het gaan om boetieks van ongeveer 200 m², met een selectie van telkens een duizendtal schoenen. De keuze van beschikbare modellen zou Spartoo baseren op de online klantengegevens waarover de groep beschikt, zoals welke klanten binnen de perimeter van de winkel wonen, hoe de verhouding mannen-vrouwen-kinderen is of nog welke modellen zij vooral bestellen.
Spartoo werd in 2006 in Grenoble opgericht en is intussen al actief in 20 Europese landen, waaronder België en Nederland. De groep, die onder meer het Belgische Sofina als aandeelhouder heeft, realiseerde in 2013 een omzet van 130 miljoen euro en verwelkomt maandelijks 14 miljoen bezoekers op zijn site.