Volgens de laatste cijfers van de BRC-Google Online Retail Monitor is de toename ver een heel jaar zelfs maar liefst 168%. Een op de tien zoekopdrachten naar retail wordt vandaag gedaan vanaf een mobiele telefoon.
Het is weinig verrassend dat Londen de meeste retail-opzoekers kent: 35% van het totaal. Het aantal buitenlandse consumenten op zoek naar Britse retailers steeg met 34% ten opzichte van 2010 in dezelfde periode, vooral in Rusland, Pakistan en Mexico. De BRC-Monitor zegt dat de Britse retailers zich in toenemende mate richten op de groeiende internationale verkoop in opkomende markten. De sterke toename van de zoekopdrachten uit het buitenland bevestigt de groeimogelijkheden.
Het aantal Britse consumenten op zoek naar buitenlandse retailers groeide met 78%. Algemeen directeur Stephen Robertson van de BRC: “De toenemende druk op de huishoudbudgetten zal voor meer retail-zoekopdrachten zorgen. Consumenten zullen meer en meer prijzen vergelijken en daardoor invloed uitoefenen op de marktwaarde. In vergelijking met traditionele verkoopkanalen groeit online verkoop veel sneller. We zien ook een verschuiving naar verkoop via smartphones en tablets.”
Recepten behoorden tot de meest gezochte onderwerpen tussen juli en september. De anderen waren bedden, jurken, bloemen, HP Touchpad, iPad, iPhone 5, Lego, trouwjurken en Xbox.