Tijdens het voorbije weekend met Black Friday en Cyber Monday is er in de Verenigde Staten sprake geweest van een flinke opmars in verkopen via mobiele toestellen. Toch blijft de gemiddelde verkoopwaarde op mobiel flink achter.
De nieuwe norm
Op Cyber Monday werd een online verkooprecord gebroken in de Verenigde Staten, met een totale omzet van 6,59 miljard dollar (5,6 miljard euro). Tijdens Black Friday was de totale online omzet 5,03 miljard dollar (4,3 miljard euro): samen dus goed voor net geen twaalf miljard dollar (tien miljard euro). De verkopen op mobiele toestellen lagen voor beide dagen rond de 2 miljard dollar (1,7 miljard euro). Gedurende het hele weekend waren ongeveer de helft van de bezoeken op webshops via een smartphone, terwijl circa een derde van de omzet op mobiele toestellen werd gehaald.
Met een stijging voor mobiel van zowat 40% lijkt het er dus op dat Amerikaanse shoppers steeds meer hun weg vinden naar online winkels en mobiele toestellen om hun aankopen te doen. “Shoppen en aankopen doen op smartphones is de nieuwe norm aan het worden en dat kan toegeschreven worden aan de optimalisering van de retailervaring op mobiele toestellen en platformen”, zegt Adobe-marketingspecialist Mickey Mericle.
Een van de winnaars van die verschuiving naar online shoppen is Amazon, dat tijdens het voorbije weekend miljoenen Fire Tablets verkocht en waar de Echo Dot wereldwijd het meest verkochte product was. “Klanten kochten miljoenen toestellen van Amazon met Alexa gedurende het weekend, en Alexa-toestellen waren dan ook de bestsellers voor Amazon”, zegt vice-president Dave Limp.