Markt met groeipotentieel
De laatste jaren komen steeds meer tablets op de markt die specifiek gericht zijn op kinderen, maar die wel vrijwel alle mogelijkheden hebben die ze ondertussen gewend zijn van de iPads van hun ouders. Zo lanceerde Samsung onlangs nog de Samsung Galaxy Tab 3 Kids. Voorlopig is het nog een vrij beperkte markt en dus is er nog veel ruimte om te groeien: in de Verenigde Staten hebben al vier keer meer gezinnen met kinderen jonger dan 8 jaar een tablet in huis dan in 2011.
Ook bij jonge gebruikers is er een flinke stijging waarneembaar: 38 procent van de kinderen jonger dan twee jaar in de VS hebben al eens een mobiel toestel gebruikt, twee jaar geleden was dat nog maar tien procent. 36 procent van de kinderen in de VS zou zijn eigen tablet, e-reader of educatief gametoestel hebben. In 2011 was dat 29 procent.
Speelgoed met aandacht voor tablets
Bijgevolg worden er ook meer producten voor kinderen gemaakt die rekening houden met tablets, zoals de iPotty, een toilet voor kleine kinderen met ingebouwde tablethouder. Voor speelgoedverkopers zou de markt van tablets voor kinderen dan ook heel belangrijk kunnen worden dit eindejaar. De omzet van speelgoed stagneert de laatste jaren immers: voor ketens als Toys R Us, dat al twee jaar te kampen heeft met een dalende omzet, kan een goede verkoop van tablets de sleutel tot succes zijn.
De toestellen kosten soms meer dan 200 dollar (ongeveer 150 euro) en daarom heeft Toys R Us in al zijn winkels een ruimte gemaakt waar bijna dertig tablets getest kunnen worden, waaronder de Tabeo e2, een tablet die door Toys R Us zelf op de markt werd gezet. Volgen speelgoedketens in de Benelux weldra het Amerikaanse voorbeeld?