De Nederlandse consument heeft in het vierde kwartaal van 2015 meer dan een derde van zijn online aankopen via een mobiel toestel gedaan. Dat blijkt uit het State of Mobile Commerce-rapport van reclametechnologiebedrijf Criteo.
Inzetten op persoonlijke ervaring
De cijfers zijn gebaseerd op een onderzoek naar 1,7 miljard transacties bij 3.300 bedrijven wereldwijd. Daaruit blijkt dat er heel wat mobiele toestellen gebruikt worden om online aankopen te doen. Enkel Japan, het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Korea en Australië doen op dat vlak beter dan Nederland. De transacties zijn in Nederland ongeveer gelijk verdeeld over tablets en smartphones. In de meeste andere landen heeft de smartphone duidelijk de voorkeur.
Criteo stelt dan ook dat bedrijven meer moeten inzetten op mobiele apps, want daar kunnen ze meer mee verdienen dan met websites die zijn aangepast voor mobiele toestellen. Bedrijven kunnen klanten zo immers een meer persoonlijke ervaring aanbieden en de drempel voor aankopen ligt bij een app ook lager dan bij een website.
Tot slot wijst Criteo er ook op dat de meeste aankopen niet worden gedaan op slechtst één apparaat, maar dat er meerdere toestellen in het spel zijn. Zo kan een klant een artikel bekijken op de gewone site, om het nadien te bestellen via de app. Om de conversie te verhogen moeten bedrijven zich ook meer richten op de persoonlijke ervaring van de klant.