Consumenten informeren
Omdat consumenten geen inzicht hebben in de problematiek, maken ze ook geen bewuste keuze bij hun leveringsmethode. Retailers gaan er immers van uit dat de consument zijn bestelling steeds zo snel mogelijk wil. Leveringen binnen het uur zullen daarom blijven toenemen, terwijl de efficiëntie van de bezorging daarmee afneemt. Dat stelt een onderzoek van Thuiswinkel.org en consultancybureau EY.
Het onderzoek kijkt naar de uitstoot in de ‘last mile’ van verschillende bezorgopties. Daaruit vloeit de conclusie dat conventioneel winkelen weliswaar een grotere milieu-impact heeft dan online winkelen, maar dat de totale kost voor het milieu jaarlijks toch nog zou neerkomen op een bedrag tussen 6,3 miljoen euro en 8,6 miljoen euro.
Online retailers kunnen in de toekomst hun milieu-impact verlagen door met duurzame opties op de proppen te komen, zoals elektrisch vervoer, en door klanten meer te informeren en meer keuzes te geven. In 2014 werden er naar schatting 190 miljoen pakketten aan huis geleverd. Tegen de huidige groei zullen dat er in 2020 280 miljoen zijn.