Vente-Privée, ’s werelds grootste website voor privéverkopen, heeft een meerderheidsparticipatie genomen in de Franse wijnwebshop Le Petit Ballon. Die slijt jaarlijks één miljoen flessen wijn via een abonnementsformule.
60.000 abonnees, 8 miljoen euro omzet
Le Petit Ballon werd in 2011 opgericht in Frankrijk en legt zich toe op de wijnverkoop via abonnementen. De site telt intussen al 60.000 abonnees en draait naar eigen zeggen een omzet van acht miljoen euro. Het bedrijf levert niet enkel in Frankrijk, maar ook in België en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast heeft het ook een fysieke boetiek in Parijs. Hoeveel Vente-Privée betaalt voor de overname van Le Petit Ballon en hoe groot de participatie is, werd niet meegedeeld.
Vente-Privée is al langer actief op de wijnmarkt: de site verkoopt nu al vijf miljoen flessen per jaar, goed voor een kleine 5% van de omzet. Le Petit Ballon, dat ook zelfstandig blijft opereren, zal volop kunnen profiteren van de logistieke kracht van Vente-Privée, dat dagelijks 180.000 pakjes verzendt vanuit dertien Europese depots (waarvan zeven in Frankrijk).
E-commercereus
Alleen al in zijn thuisland Frankrijk telt Vente-Privée 30 miljoen leden en 4,5 miljoen unieke bezoekers per dag. De groep is de voorbije drie jaar via tal van overnames (o.a. de Benelux-speler Vente-exclusive in 2015, het Deense Designers & Friends in mei 2016 en het Poolse Zlotewyprzedaze in november 2016) uitgegroeid tot wereldleider in zijn branche en is nu al goed voor een omzet van drie miljard euro. Vorig jaar klokte de organische groei af op 20%, maar inclusief overnames ging het om een toename met liefst 50%.
De groep, die intussen actief is in veertien landen, heeft dit jaar volledig in het teken gesteld van consolidatie en integratie. Daarnaast zal Vente-Privée tachtig miljoen euro investeren in Onderzoek & Ontwikkeling en in innovatie.