Het Commissariaat voor de Media wil dat er ook duidelijke reclameregels komen voor vloggers. Die hebben momenteel nog vrij spel, omdat het Commissariaat eigenlijk geen toezicht mag houden op hun inhoud.
“Helder voor de kijkers”
Het Commissariaat voor de Media kan momenteel immers enkel toezicht houden op televisie, radio en ondemanddiensten als Uitzending Gemist. Binnenkort wordt de Europese regelgeving op dat vlak echter aangepakt, waardoor ook nieuwe media zoals Youtube onder toezicht komen te staan. “Het moet voor kijkers helder zijn wanneer iets reclame is en wanneer niet“, zegt voorzitter Madeleine de Cock Buning tegen RTL Nieuws. “Dat moet niet alleen op tv en radio gelden, maar ook online. Daar zitten kinderen en jongeren die heel gemakkelijk te beïnvloeden zijn.”
Daarom wil het Commissariaat alvast enkele regels afspreken met de vloggers. Zo wil het dat vloggers in de toekomst altijd aangeven wanneer ze betaald worden door een bedrijf om een video te maken en mogen ze geen reclame maken voor kinderen tot twaalf jaar. Als de vlogger zich niet aan de regels houdt, wil het Commissariaat ook boetes kunnen uitdelen. De grootte van die boetes is nog niet gekend, maar bij andere media kunnen die oplopen tot 225.000 euro.
“De kans is groot dat er uiteindelijk boetes gaan vallen, net als bij traditionele media gebeurt”, zegt De Cock Buning. “Maar we willen liever geen boetes uitdelen, want vloggers zijn niet de boosdoeners. Er heerst momenteel veel onwetendheid en we zien dat vloggers juist duidelijkheid willen.”