Sinds vorige week is de webwinkel Hollandbuy te vinden op het Chinese Alibaba. Daar krijgen Chinese consumenten toegang tot typisch Nederlandse producten, zoals een aantal babyproducten die bijzonder populair zijn in China.
Beperkt assortiment
Hollandbuy is een initiatief van het Holland Center, een samenwerkingsverband van een aantal Nederlandse agrifood- en tuinbouwbedrijven dat ontstond na een bezoek van de Chinese president Xi Jinping aan Nederland.
In een eerste fase wordt er gewerkt met een beperkt assortiment, zoals Sultana-koekjes, Duyvis-nootjes, Friso-opvolgmelk en Brinta Wake Up. Later wordt het aantal producten verder uitgebreid, maar het Holland Center wil eerst ervaring opdoen op vlak van de afhandeling van de bestellingen.
Veel vraag
“Dit assortiment is samengesteld op basis van de vraag van de Chinese consument”, vertelt Annette van de Wetering, woordvoerster bij Hollandbuy. “Met stip op 1 staat natuurlijk de babymelkpoeder. Die loopt ook het hardst, maar er blijkt in de eerste week ook al veel vraag naar de Sultana-fruitrepen, de dranken van Wicky en de soep van Struik.”
Vanuit China was er ook veel vraag naar groenten en fruit, maar omdat er bij Alibaba nog geen gekoelde producten worden verkocht, is dat momenteel nog niet mogelijk.
De vraag naar Nederlandse producten is in China bijzonder groot, nadat een aantal schandalen het vertrouwen in lokale producten hebben geschaad. Ook Albert Heijn heeft daar al op ingespeeld met een eigen Chinese webshop.