‘Fysiek en online versterkken elkaar’
Dat zegt het duo in een interview met Brabants Dagblad. “We maken het de klant zo gemakkelijk mogelijk. Bestellen via internet en betalen in de winkel; een model dat je in de webshop hebt gezien ‘live’ aanpassen. Wie zegt dat de fysieke winkel geen toekomst meer heeft, doet het niet goed. Fysiek en online versterken elkaar, want gewoon winkelen blijft leuk om te doen. In 2011 verkochten we 5,74 miljoen paar schoenen, ongeveer 240.000 meer dan het jaar ervoor”, aldus Brons en Bontekoe.
De webwinkel is in 2010 geopend en al snel gegroeid, zegt Brons: “Zalando heeft de markt echt opengebroken. Net als bij gewone winkels, shop je online eveneens in meerdere winkels. De consument verwacht ook van ons dat we die mogelijkheid bieden.” Van Haren, een dochteronderneming van het Duitse Deichmann, investeert dit jaar 11,5 miljoen euro in de bouw van een nieuw distributiecentrum. Het bedrijf heeft intussen 140 winkels in Nederland, waarbij voor dit jaar nog drie openingen op het programma staan.
150 vestigingen streefdoel
Het bedrijf streeft naar 150 vestigingen, aldus Brons: “Op nog een aantal plekken willen we graag zitten. Daarnaast bouwen we er twaalf tot veertien per jaar om, met de focus op duurzaamheid. Bovendien gaan we vanuit Waalwijk de Britse markt bewerken. Deichmann UK heeft nu zeventig winkels; daar liggen expansiemogelijkheden.“