Dat blijkt uit onderzoek van Blauw Research in opdracht van Marktplaats Zakelijk. Het gedrag van de webwinkels staat in schril contrast met de inspanningen van winkeliers in de winkelstraten. Deze hebben vrijwel altijd een aan de feestdagen aangepaste winkel. De meerderheid van de webwinkeliers investeert ook niet in extra marketing om meer klanten te trekken tijdens de feestdagen. Bijna tweederde zegt dit niet te doen, maar een groep van 69 procent zegt wel dat de feestdagen van groot belang zijn voor de verkoop via internet. Gemiddeld rekenen verkopers op een omzetstijging van 32 procent.
Slechts vier op de tien respondenten in het onderzoek onder 308 online winkeliers zegt speciale acties op te zetten rond de feestdagen. Slechts 22 procent slaat extra assortiment in en 32 procent zorgt voor extra voorraad. Driekwart van de webverkopers doet niets extra’s met de nieuwsbrief.
“Online ondernemers laten kansen liggen, zowel in het aantrekken van klanten via bijvoorbeeld promotie, als in het benutten van mogelijkheden voor extra omzet door het voeren van een breder assortiment dan normaal”, stelt Marktplaats-directeur Olivier van Duijn. “Het is in aanloop naar defeestdagen van groot belang om er als webwinkelier voor te zorgen dat je wordt gevonden door de consument en het lijkt erop dat veel online verkopers dat nog onderschatten. Zoekgedrag op Marktplaats leert dat Nederlanders namelijk al in augustus op zoek gaan naar Sinterklaas en kerstspullen.”