De Autoriteit Consument & Markt heeft webwinkeleigenaar T.O.M. en twee directeuren een boete opgelegd van 500.000 euro. Het deed dat omdat T.O.M. geannuleerde bestellingen niet op eigen houtje terugbetaalde.
T.O.M. vecht besluit aan
Klanten die bij één van de webwinkels van T.O.M. een aankoop deden en die later annuleerden, kregen hun geld niet zomaar terug. Ze moesten daar zelf op aandringen bij het bedrijf en zelfs dan moesten ze vaak een tijd wachten op hun geld. Volgens de ACM deed T.O.M., dat de vier bestrafte webwinkels Internet-toys, Internetbikes, Internet-sportclubs en Internet-sportandcasuals uitbaat, dat bewust. Vaak probeerde het klanten te overtuigen met waardebonnen, in plaats van een terugbetaling.
T.O.M. is het echter niet eens met de uitspraken van de ACM en zegt dat de autoriteit een onzorgvuldig onderzoek heeft gehouden. “Onzorgvuldig omdat ACM alleen met bepaalde zoekwoorden uit het interne systeem van T.O.M. haar conclusies heeft getrokken. Daardoor zijn de verbanden van het totale retourproces niet met elkaar verbonden en volstrekt onjuiste uitkomsten geproduceerd. T.O.M. acht het onderzoek onvolledig, omdat ACM verzuimd heeft in haar onderzoek de praktijk van de retourprocedure van T.O.M. te toetsen”, zei het eerder al in een persbericht. Het heeft dan ook besloten om de boete aan te vechten.
De Consumentenbond laat in een reactie dan weer weten dat heel wat klanten hun rechten bij online aankopen niet kennen. Klanten hebben immers het recht om producten binnen twee weken zonder reden terug te sturen. De webshop moet dan de verzendingskosten en het aankoopbedrag terugbetalen. “Consumenten moeten zelf hun rechten kennen”, zegt een woordvoerder van de Consumentenbond aan de Telegraaf. “Maar er zijn ook nog heel veel webwinkels die volwassen moeten worden.” Uit een eerder onderzoek bleek dat maar liefst 57% van de webwinkels hierbij in de fout gaat.