Liever betalen dan slechte reclame
“Ik ken het voorbeeld van een trouwpak, op vrijdag ontvangen en op maandag teruggestuurd met de dinerkaart van het huwelijk nog in de binnenzak”, zegt Wijnand Jongen van brancheorganisatie Thuiswinkel.org aan de NOS. “Dat soort dingen gebeuren gewoon en dat is niet toegestaan. Je mag iets uitpakken, maar je moet wel iets in goede staat terugsturen, dus ongebruikt.”
Webwinkels zijn in zo’n geval niet verplicht om de klant terug te betalen, maar vaak gebeurt dat toch. Veel klanten nemen immers de toevlucht naar sociale media als ze hun geld niet terug krijgen en webshops kiezen er dan liever voor om gewoon terug te betalen. Webwinkels hebben daarom ook al de vraag gesteld om gegevens te mogen uitwisselen over probleemklanten, maar dat wordt voorlopig onmogelijk gemaakt door de privacywetgeving.
Consumentenbond wil geen aanpassing
Daarnaast hebben steeds meer webwinkels een probleem met het feit dat klanten niet op voorhand het volledige bedrag moeten betalen. “We sturen alleen iets op, als het volledig betaald is. Dat mag niet in Nederland, maar dat doen we toch. De consument is heel goed beschermd. Er wordt vaak gerept over fraude door webshops. Maar de fraude door de consument is minstens zo groot, of misschien wel groter”, zegt Aart Dijs van Heatnet.
Tot slot hebben webwinkels een groot probleem met het feit dat ze moeten terugbetalen zodra de klant aangeeft dat hij iets gaat retourneren, zelfs al heeft de handelaar het pakket nog niet ontvangen. “Dit is onwerkbaar voor een webwinkelier”, zegt Jongen van Thuiswinkel.org. “Die wil toch eerst kijken of iets gebruikt is en of het in goede staat is ontvangen. De wet moet op dit punt echt aangepast worden, dit is onredelijk.”
De Consumentenbond wil niet dat de wet wordt aangepast en zegt dat het aantal fraudeurs te klein is om daarom de wet aan te passen voor alle consumenten.