Persoonlijke mail deed verkoop 271% stijgen
Wehkamp.nl ging eerder al over op het personaliseren van e-mails aan klanten, wat volgens marketingdirecteur Alexander van Sloten leidde tot een toename van de verkopen via e-mail met 271 procent. “Uit experimenten met personalisatie on site weten we dat de doorklikratio’s aanzienlijk stijgen, maar wat het precies gaat opleveren kan ik nog niet zeggen”, zegt hij tegen Twinkle.
De onderneming gaat sofware van IBM gebruiken om voor iedere klant een eigen website te bouwen op basis van de vele gegevens die in de database zijn opgeslagen. Daarbij staat Wehkamp nog wel voor uitdagingen: “Het mag niet zo worden dat als je ooit eens een bepaald merk gekocht hebt, dat je dan nooit meer iets anders te zien krijgt. Daar hebben we slimme modellen voor ontwikkeld, maar of het werkt en waar we die modellen moeten bijstellen zal de praktijk moeten leren.”
Daarnaast gaat Wehkamp, in navolging van de handelaren in vliegtickets, met prijzen op basis van actuele beschikbaarheid van artikelen werken. Daarvoor wordt het programma IBM DemandTec gebruikt. “De software voorspelt voor ons de juiste prijs van een product op een specifiek moment. Daarbij houdt DemanTec rekening met retourstromen”, stelt Van Slooten.