Crisis stimuleert e-tail
Volgens hem versnelt de crisis de transitie van omzet uit de winkelstraat naar internet, een evolutie waar Wehkamp van profiteert met dubbele groeicijfers: “Mensen winkelen steeds liever op internet; denk alleen al aan de parkeertarieven. De crisis is goed voor ons, maar de onzekerheid is niet goed. De slechte huizenmarkt heeft een enorme uitstraling op het consumentenvertrouwen. Politieke duidelijkheid is nodig.”
De winkels in de winkelstraten voeren een achterhoedegevecht dat ze niet kunnen winnen tegen hun concurrenten op het internet, meent Nijhof: “Tot 50 procent van de verkoop verdwijnt in 10 tot 15 jaar naar internet. Bij elektronica is dat tot 90 procent, voorspellen diverse onderzoeken. Ik zie het in onze groei terug.”
Het einde van de winkelstraat?
De Wehkamp-topman is dan ook weinig positief over de toekomst van de winkelstraat. “De totale omzet in winkelland zal de komende jaren vlak blijven. In de hele retail is de omzet 80 miljard euro. Enorme bedragen gaan verschuiven. Te veel bedrijven denken nog ‘die verschuiving gaat niet over mij’.”
Vooral winkelketens zonder meerwaarde gaan in de problemen komen. “Consumenten doen hun huiswerk op internet. Als je in een winkel wordt geholpen door een jongen van 16 die minder weet dan jij, dan is dat irritant. En wij hebben ook alles, met onbeperkte schapruimte.”
Daarmee plaatst Nijhof zich op dezelfde lijn als professor Cor Molenaar, die onlangs in zijn boek ‘Einde van de winkels?’ betoogde dat in 2015 één op de drie winkels overbodig zal zijn. Volgens Molenaar is het kopen via internet een volwaardig alternatief geworden voor de lokale winkel met strikte openingstijden en een beperkt assortiment.