2,1 miljard euro na 9 maanden
De razend populaire Duitse modewebwinkel Zalando zag zijn verkopen in de maanden juli tot en met september met 42,2% aandikken tot 713,1 miljoen euro. Daarmee was de groei sterker dan het gemiddelde van de twee voorgaande kwartalen. Op zijn thuismarkt (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) groeide de omzet 34,4%, daarbuiten bedroeg de stijging zelfs 52,1%.
Over de voorbije 9 maanden klokt de omzet daardoor af op net geen 2,1 miljard euro. Ter vergelijking: over heel 2014 boekte Zalando een omzet van iets meer dan 2,2 miljard euro. Rubin Ritter, co-CEO van Zalando, maakt zich sterk dat de jaaromzet de 3 miljard euro zal benaderen, aangezien het vierde kwartaal traditioneel een topper is.
Het bedrijfsresultaat (ebit) vóór eenmalige posten staat na drie kwartalen op 35,7 miljoen euro. Dat is ruim twee keer meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Al boekte de groep in het derde kwartaal wel een verlies van 23,5 miljoen euro, onder meer als gevolg van de gestegen marketing- en distributiekosten. Zo investeerde Zalando het voorbije kwartaal in een test rond ‘same day delivery’ op zijn thuismarkt (in een later stadium wil het zelfs leveringen binnen een half uur mogelijk maken), een Whatsapp-dienst en een ophaalservice voor retourzendingen in Londen.