Klinkende namen en ronkende beloftes
Oliver, Marc en Alexander Samwer zijn op zoek naar centen, veel centen. Dan laten ze bij potentiële investeerders graag klinkende namen vallen van bedrijven die vandaag al een participatie hebben in Rocket Internet of een van de afgeleide bedrijven. Het gaat dan om niemand minder dan de Indische staalmagnaat Lakshmi Mittal, de Oekraïense miljardair Victor Pintsjoek en de Colombiaanse biermagnaat Alejandro Santo Domingo.
Ze jongleren niet alleen met klinkende namen, maar goochelen ook met hoge rendementen op het geïnvesteerde kapitaal: minimaal tien procent binnen de drie tot vijf jaar. Om dat te realiseren, lanceerden de broers op verschillende continenten spin-offs van Zalando en kopieerden ze bovendien andere succesvolle e-commercebedrijven.
Duizelingwekkende prognoses
Hun voorspellingen zijn niet min: de omzet van het Braziliaanse Zalando-zusje Dafiti zou tegen 2016 twintig maal hoger komen te liggen en twee miljard euro bedragen. De omzet van het Russische broertje Lamoda, vorig jaar nog 45 miljoen euro, zou tegen die tijd op 1,5 miljard euro moeten afklokken. De kersverse Amazon-kopie die net in Latijns-Amerika werd opgestart en de naam Linio meekreeg, zou tegen 2016 meer dan 250 miljoen euro aan in komsten moeten genereren.
Tot vandaag zijn de winstcijfers van Zalando echter nog omgekeerd evenredig met de ambities van het bedrijf. Ondanks stijgende omzetten had Zalando in 2012 een verlies van negentig miljoen euro te verteren. De meubelsite Home24 slikte veertig miljoen verlies, aldus het Duitse Manager magazin, dat vertrouwelijke documenten kon inkijken.