One-stop-webshop
Begin dit jaar verraste Zalando vriend en vijand met de opening van een webshop voor luxemerken als DKNY, Michael Kors of Missoni, omdat die merken die “zich niet thuis voelden bij Zalando”. Met die luxezustersite, Emeza.de, mikte het internetbedrijf resoluut op het hogere segment van de markt.
Een dikke maand later kwam er nóg een zusje bij, dit keer voor Zalando’s huismerk Kiomi, ondanks de toen veel gehoorde kritiek dat Kiomi dreigde te verdrinken tussen het aanbod aan grootpublieksmerken.
Amper negen maanden later heeft het bedrijf besloten om “binnen afzienbare tijd” de stekker uit beide webshops te trekken. Kiomi zal vanaf dan nog uitsluitend op het Zalando-platform te koop zijn en de luxemerken zullen het voortaan moeten stellen met een premiumsectie op de webshop van Zalando. Kortom, Zalando grijpt terug naar zijn basisconcept van één enkele webshop voor het volledige aanbod.
Voorbereiding van beursgang?
Waarom Zalando die beslissing heeft genomen, is niet duidelijk. Bij Emeza zouden een gebrek aan interesse van grote luxemerken en tegenvallende verkoopresultaten aan de basis liggen: er waren nauwelijks nieuwe luxemerken die hun opwachting maakten op het platform, en al zeker niet de grote kleppers.
Toch zou de verklaring vooral te zoeken zijn bij een mogelijke beursgang van het bedrijf: kandidaat-beleggers houden nu eenmaal van een transparant businessmodel. Over zo’n beursgang wordt opnieuw volop gespeculeerd sinds het Duitse magazine Wirtschaftswoche documenten kon inkijken die een beursgang in het vooruitzicht stellen.
In die documenten staat te lezen dat het management van Zalando 1,4% van de aandelen krijgt bij een beursgang en de werknemers ook nog eens 1%. Al die aandelen worden ‘gewaardeerd’ op circa 88 miljoen euro, wat de totale waarde van Zalando op ruim 3,67 miljard euro zou brengen, niet mis voor een bedrijf dat sinds zijn start nog geen euro winst heeft gemaakt. Zalando haalt in 2013 vermoedelijk een omzet van 2 miljard euro, ondanks een vertragende groei.