Omzet boven miljard euro in eerste semester
De omzetgroei kwam er trouwens ook in het tweede kwartaal: volgens voorlopige cijfers werd er tussen begin maart en eind juni voor 520 miljoen euro à 560 miljoen euro aan verkopen geboekt. De ondergrens ligt 18,9% hoger dan in dezelfde periode van 2013, toen de meter op 437 miljoen euro bleef staan.
Voor het eerste semester komt de omzet zo uit op 1,020 à 1,060 miljard euro, wat minstens een kwart hoger ligt dan de 809 miljoen euro uit dezelfde periode van vorig jaar. Een succes daarbij was de lancering van de mobiele app in alle internationale markten. Op het einde van het tweede kwartaal was die al 3,8 miljoen keer gedownload. Het aandeel van het mobiele gebeuren klom daardoor tot 41%.
Volledig jaar dicht bij breakeven
Zalando zegt bovendien dat het in het tweede kwartaal winstgevend was. De bedrijfsmarge draaide rond het breakeven, waar die vorig jaar nog 9% negatief was. De onderneming schrijft de verbetering onder meer toe aan een striktere beheersing van de marketing- en verkoopkosten. Ook de logistieke kosten werden in de hand gehouden, mede door het efficiëntere werk in het nieuwe distributiecentrum in Mönchengladbach.
Toch betekent dit nog niet dat Zalando voor het hele jaar positieve cijfers zal behalen: “De ontwikkeling in het tweede kwartaal was zeer positief, omdat ze een sterke groei combineerde met een significante verbetering van de marges. Gebaseerd op deze situatie bevestigen we ons plan om een significante stap te zetten naar breakeven, maar het nog niet volledig bereiken ervan, op groepsniveau voor het hele jaar”, liet medetopman Rubin Ritter optekenen.
Vorig jaar boekte Zalando een verlies van 118 miljoen euro. In de kernmarkten Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland werd wel een break-even bedrijfsresultaat gehaald. In andere markten nog niet. Zalando is in 15 landen actief.