De komende drie jaar wil C&A in Europa honderd nieuwe winkels openen, vooral in stadscentra. Daarbij zet de retailer in op een vernieuwd winkelconcept dat modebewuste klanten moet inspireren.
“Minder massa, meer mode”
Carsten Horn, de nieuwe topman van de modeketen in Duitsland, zette de expansieplannen van C&A uiteen tegenover het Duitse persbureau DPA. Hij ziet vooral mogelijkheden in landen als Roemenië, Polen en Italië, maar plant ook winkelopeningen in Duitsland, onder andere in Hamburg, Berlijn en het oosten van het land. In 2024 opent de retailer vestigingen in Amsterdam, Madrid, Milaan en Parijs. C&A heeft momenteel 1.300 winkels in zeventien landen, waarvan bijna 400 in Duitsland.
De modeketen opent bij voorkeur op locaties in stadscentra, zegt de topman, die wil inzetten op een nieuw winkelconcept: “We hebben het merk versterkt en gekeken naar wat klanten bij ons zoeken. Je wil geen zes verdiepingen met massa’s textiel, maar je wil tijdens het winkelen geïnspireerd worden en nieuwe outfits ontdekken. Minder massa op kledingrekken, meer podium voor mode.”
De retailer, die intussen al tweederde van zijn winkelpanden gemoderniseerd heeft en het assortiment aangescherpt, spreekt een breed publiek aan, zegt Horn: aan de kassa’s zie je zowel oudere klanten die een sixpack sokken komen kopen, als boetiekklanten die kasjmier truien kopen. “Idealiter trekken we beide aan: behoefte- en inspiratieklanten.”