Tot 200 miljoen dollar besparen
De befaamde producent van jeansbroeken, 160 jaar geleden opgericht in San Fransisco, kondigt een groot kostenbesparingsplan aan: Levi Strauss wil het komende anderhalf jaar 175 tot 200 miljoen dollar besparen, omgerekend 125 tot 145 miljoen euro.
Vooral managers en kantoormedewerkers betalen het gelag: bij hen sneuvelt liefst één job op de vijf (20%). De werknemers in de winkels – Levi Strauss heeft wereldwijd 2.800 verkooppunten – en in de fabrieken zouden de dans ontspringen. Voor Levi’s werken 16.000 mensen in 110 landen.
Teruglopende verkoop
Alle vestigingen in Amerika, Azië en Europa – regio’s waar de verkoop van jeansbroeken sterk terugloopt, aldus Levi’s – worden geraakt. Meer details zijn nog niet beschikbaar; het personeel wordt eerstdaags ingelicht.
De Amerikaanse jeansreus zag zijn omzetgroei in 2013 teruglopen tot amper 2%. De nettowinst bedroeg 229 miljoen dollar of 165 miljoen euro, maar vorige maand liet Levi Strauss nog weten dat de winst in het vierde kwartaal met 68% gedaald was door de zwakke verkoop in Europa en de grotere concurrentie, die flink druk zet op de winkelprijzen en de winstmarges.