De modemarkt is overvol. Toch groeit Yonderland, het moederbedrijf van Juttu en A.S.Adventure, weer in alle landen. Dat is vooral te danken aan het outdooraanbod.
Moeite in Frankrijk
Na moeilijke jaren tijdens de coronapandemie, waarbij de banken als schuldeisers de macht naar zich toetrokken, is Yonderland weer op het groeipad. De EBITDA haalde vorig jaar een record van 53,5 miljoen euro, goed voor een marge van 9%. CEO Frédéric Hufkens hoopt dat zo te kunnen houden, zegt hij aan De Tijd.
De groep met 190 winkels in vijf landen, waaronder outdoorketen Bever in Nederland, wil ook blijven uitbreiden. Bever wil vijf à zeven winkels erbij, terwijl A.S.Adventure blijft vechten voor de moeilijke Franse markt. Ooit ambieerde de keten er vijftig vestigingen, maar dat zijn er vandaag slechts drie. Wel denkt Hufkens de lokale noden steeds beter te begrijpen.
Te veel modeketens
In België experimenteert A.S.Adventure met andere winkelformaten: van verhuizen naar grotere panden (2.000 m²) tot juist kleinere vestigingen, zoals de nieuwe wandelwinkel in Nieuwpoort. Ook elders aan de kust en in de Ardennen moeten zulke themashops komen.
Juttu kan nog groeien van de bestaande negen naar vijftien winkels, schat Hufkens. De keten zoekt onder andere locaties in Mechelen, Oostende en zelfs Nederland. Wel mogen de huurprijzen omlaag van de topman. De modemarkt is bovendien oververzadigd en krimpt in België. “Ik vrees dat nog ketens zullen verdwijnen. Zelf hebben we het voordeel dat we kunnen spelen met de verhouding tussen outdoor en vrijetijdsmode”, aldus Hufkens.
Met moderetail is dan ook “geen bakken geld te verdienen”, maar blijven investeren is wel de sleutel. Yonderland herinvesteert naar eigen zeggen elk jaar 60% van de recurrente bedrijfskasstroom en betaalt geen dividend uit. Vooral dat laatste is uitzonderlijk voor een bedrijf dat een investeerdersgroep (PAI) als meerderheidsaandeelhouder heeft. Ook de klemtoon die Hufkens op duurzaamheid en op de lange termijn legt, is in dat verband ongewoon. Dat het bedrijf in de toekomst wordt verkocht, is weliswaar onafwendbaar, beseft hij.