Het aantal fysieke kledingwinkels in Nederland is sinds 2013 met 9% gedaald naar 9.020. Aan de andere kant van de medaille is het aantal online modewinkels in diezelfde periode met 75% gestegen naar 8.720.
Minder jobs
Door die sterke online groei is het totaal aantal kledingzaken in Nederland sinds 2013 met 19% gegroeid naar 17.740, zegt het CBS. De daling van het aantal fysieke winkels is over heel de sector merkbaar: zowel bij mannen- als vrouwenmode daalde het aantal filialen met 6%, terwijl het aantal algemene modehandels met 5% terugviel. Bij baby- en kinderkleding was er zelfs sprake van een krimp van maar liefst 23%.
Die daling is natuurlijk het gevolg van een consument die steeds vaker online winkelt, wat ook te zien is in de explosie van het aantal online modeshops. In 2016 is de omzet binnen de modesector online met bijna 15% gestegen, terwijl die in de winkels 2% lager was. Het marktaandeel van de webshops verdubbelde sinds 2012 naar bijna 10% in 2015. Dat wil wel zeggen dat, ondanks alles, 90% van de aankopen nog wel gewoon in de winkel gedaan worden.
In 2017 werken er in de fysieke modewinkels meer dan 6.000 mensen minder dan in 2013, een daling van 10%. Bij online winkels steeg de tewerkstelling in diezelfde periode met 3.500 mensen of 76%. Dat wil zeggen dat de tewerkstelling in de sector sinds 2013 wel gedaald is met 2.500 jobs.