Het Duitse modeplatform About You kon vorig boekjaar stevig groeien: de omzet steeg met bijna de helft. De Zalando-concurrent probeert zich te onderscheiden door op jongeren te mikken, maar blijft intussen flink verlieslatend.
Dubbel zoveel verlies
Het gebroken boekjaar 2021/2022, dat eind februari afliep, stond nog in het teken van de coronacrisis en dus van sterke e-commerceverkopen. De omzet steeg met 48,5% tot 1,73 miljard euro. In de Duitstalige DACH-regio tekende de e-commercespeler 27,3% groei op, in de rest van Europa blijft de groei “buitengewoon hoog” met +65,6%.
About You is blij omdat het ook minder verlies leed dan verwacht: het brutoverlies (ebitda) klokte af op ‘maar’ 66,9 miljoen euro, toch dubbel zoveel als de 35,5 miljoen euro onder nul een jaar eerder. In de DACH-regio is het bedrijf wel al winstgevend met een winstmarge van 6,6%, maar de rest van Europa blijft door de hoge marketinginvesteringen marge vreten. Dit lopend jaar gaat de marktplaats uit van 50 tot zelfs 70 miljoen euro verlies.
Modeplatform in de metaverse
Inmiddels is About You in 26 Europese landen actief. Vorig jaar breidde het modeplatform uit in Zuid-Europa en Scandinavië, terwijl het ook een tweede distributiehub in Slovakije opende. Tegen volgend jaar wil het bedrijf er nog hubs in Polen en Frankrijk bij. Het bedrijf bediende naar eigen zeggen 34,8% meer actieve klanten, wat het totaal op 11,4 miljoen bracht.
Het platform wil er vooral voor de jongeren van de generaties Y en Z zijn, dus investeert het ook in digitale innovaties. Sinds september vorig jaar is er liveshoppingfunctie en dit jaar stort About You zich ook op het metaversum met het digitale modeplatform Hypewear. Tegelijk komen er meer fysieke evenementen, zoals de About You Awards eind mei. Het bedrijf verwacht zo een omzetgroei van 25 à 35% te bereiken, ondanks de moeilijke marktomstandigheden.