Zalando-uitdager About You draait sneller dan verwacht winst. Het modeplatform sneed stevig in de marketingkosten en zag de omzet licht groeien.
Weinig omzetbeweging
Ondanks de “nog steeds uitdagende marktomgeving”, is co-CEO Tarek Müller blij aan te kondigen dat het e-commercebedrijf in het eerste kwartaal van dit jaar eindelijk winst heeft behaald. In het kwartaal vanaf eind februari klokte de operationele winst af op 4,2 miljoen euro, tegenover 28,8 miljoen euro in de min een jaar eerder. Analisten rekenden nog op een verlies van 16 miljoen euro.
De omzet lag – in lijn met de verwachtingen – op 507,1 miljoen euro, goed voor een bescheiden groei van 0,6%. About You noemt een sterke vergelijkingsbasis, aanhoudend hoge voorraadniveaus en verzwakt consumentensentiment door de frisse lente als boosdoeners. Het consumentenvertrouwen zou in de loop van het kwartaal wel zijn verbeterd.
Marketingkosten door twee
Het modeplatform werkte vooral aan de kostenkant van de balans: de marketinguitgaven halveerden, terwijl de administratieve kosten daalden met 15,1%. “Door vroegtijdige strategische en operationele maatregelen konden we onze voorraden, logistiek en marketing- en personeelsplanning verder optimaliseren”, zegt Müller daar zelf over.
Voor het hele jaar blijft About You op break-even rekenen, op een omzetgroei tussen de 1 en 11%. “Samen met de gerealiseerde omzetgroei hebben we in het afgelopen kwartaal de basis gelegd voor winstgevende groei van onze groep op de lange termijn”, gelooft de co-CEO.