RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Adidas
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Adidas boekt verrassend herstel na pijnlijke Yeezy-breuk

icon
Mode22 januari, 2025
DedMityay / Shutterstock.com

Adidas heeft in 2024 een indrukwekkende comeback gekend. Dankzij de populariteit van retro-sneakers Samba en Gazelle, gecombineerd met de verkoop van resterende Yeezy-voorraden, wist het Duitse merk de verwachtingen te overtreffen.

Surfen op de retrotrend

In het vierde kwartaal steeg de omzet met bijna 24% tot net geen 6 miljard euro, ruim boven de 5,3 miljard euro die analisten verwacht hadden. Ook de operationele winst verraste positief: na een verlies van 377 euro miljoen in vierde kwartaal van 2023 realiseerde Adidas nu een winst van 57 miljoen euro.

Over het hele jaar 2024 groeide de omzet met 11% tot bijna 23,7 miljard euro, terwijl de operationele winst meer dan vervijfvoudigde tot 1,3 miljard euro. De brutomarge verbeterde met 3,3 procentpunt naar 50,8%.

CEO Bjørn Gulden is dan ook tevreden over de resultaten: “Hoewel we nog niet zijn waar we op de lange termijn willen zijn, ben ik erg blij met deze ontwikkeling, die veel beter was dan we hadden verwacht. We zien duidelijk dat de interesse van consumenten en retailers in onze producten toeneemt, zowel bij Lifestyle als bij Performance.” De populariteit van retro-sneakers zoals de Samba en Gazelle vormde de kern van Adidas’ strategie in 2024. Het merk wist zo marktaandeel te winnen, mede dankzij zwakkere prestaties van concurrent Nike.

Nog steeds scoren met Kanye

Het herstel volgt op een zwaar 2023, waarin Adidas leed onder de stopzetting van de samenwerking met rapper Ye (Kanye West). De breuk, veroorzaakt door racistische uitlatingen van de artiest, leidde tot een aanzienlijke voorraad aan onverkochte Yeezy-sneakers. In 2024 kon Adidas echter een groot deel van de resterende voorraad succesvol verkopen.

Ondanks macro-economische onzekerheden blijft Adidas ook optimistisch over de toekomst. Het merk streeft naar verdere winstgroei en een verbetering van de operationele marge tot 10%. De definitieve jaarcijfers en vooruitzichten voor 2025 worden op 5 maart gepubliceerd.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar

    De Amerikaanse sportwinkelketen Dick’s Sporting Goods wil zijn sectorgenot Foot Locker overnemen. Die kampt met tegenvallende cijfers en dreigende invoertarieven.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    1.700 banen op de tocht bij Burberry

    Wereldwijd gaat Burberry 1.700 banen schrappen op zijn hoofdkantoren en in de trenchcoatfabriek. Winkelsluitingen zijn niet gepland bij het luxemerk, dat de verkopen weer ziet aantrekken.

  • icon
    Mode14 mei, 2025
    Hackers stelen klantgegevens Dior

    Dior is het jongste slachtoffer in een reeks van cyberaanvallen op retailers. Op 7 mei ontdekte het modehuis dat een ongeautoriseerde externe partij toegang had gekregen tot een klantendatabase in China.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN