RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Adidas
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Adidas moet niet enkel af van Yeezy, ook van Russische winkels

icon
Mode4 augustus, 2023
Shutterstock.com

De verkoop van Yeezy-sneakers bracht Adidas al 400 miljoen euro op, maar dat volstaat nog niet om de verliezen te stelpen. Bovendien raakt het bedrijf niet af van honderd Russische winkels.

Uitverkocht

Adidas heeft er zoals verwacht geen vrolijke eerste jaarhelft op zitten: de omzet daalde met 3%, de operationele winst met 72% en de nettowinst met 92%. Het sportmerk kampt met slabakkende verkopen op zijn thuismarkt en zit opgescheept met grote onverkochte voorraden. Daarbovenop kwam de heisa rond Kanye West.

Adidas stopte vorig najaar de samenwerking na racistische en antisemitische uitlatingen van de controversiële rapper, waardoor het bedrijf bleef zitten met een grote voorraad onverkochte Yeezy-schoenen. Die worden nu toch verkocht: een eerste voorraad raakte snel uitverkocht en leverde het merk een omzet van 400 miljoen euro en een winst van 150 miljoen euro op. Om de kritiek te sussen, doneerde Adidas al 110 miljoen euro aan organisaties die haat en antisemitisme bestrijden. Een tweede voorraad komt nu op de markt.

Rusland

De verkoop van de Yeezy-sneakers zal Adidas nog geen zwarte cijfers bezorgen, wel zal het bedrijf het verwachte operationele verlies van 700 miljoen euro kunnen terugbrengen tot 450 miljoen. “2023 wordt geen jaar van winst, maar van onze business opschonen en klaarmaken voor groei”, zegt CEO Bjorn Gulden.

Een bijkomend probleem voor Adidas is de afbouw van de Russische activiteiten. Zoals de meeste Westerse fabrikanten besloot het bedrijf om Rusland te verlaten naar aanleiding van de oorlog tegen Oekraïne, maar van de ongeveer 500 filialen in het land zijn er nog een honderdtal niet verkocht of verhuurd geraakt. “Hoe eerder dat gebeurt, hoe beter”, aldus de topman. Het bedrijf betaalt er immers nog steeds de huur.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode14 mei, 2025
    Dior raakt klantgegevens kwijt bij cyberaanval

    Dior is het jongste slachtoffer in een reeks van cyberaanvallen op retailers. Op 7 mei ontdekte het modehuis dat een ongeautoriseerde externe partij toegang had gekregen tot een klantendatabase in China.

  • icon
    Mode13 mei, 2025
    Gent heeft Europese primeur met eerste Skechers “Performance store”

    In “Performance”-winkels verkoopt Skechers naast sneakers een ruimer assortiment sportkledij en accessoires. Gent kreeg de primeur van het nieuwe winkelconcept, dat straks in heel Europa wordt uitgerold.

  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle

    De “Fashion & Lifestyle”-editie van het RetailDetail Congress stelde niet teleur: zes keynotesprekers deelden hun visie op beleving, duurzaamheid en ondernemerschap, met verandering in een woelige modemarkt als rode draad.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN