Adidas-topman Kasper Rorsted houdt het in de loop van volgend jaar voor bekeken, twee jaar vroeger dan voorzien. “Het is tijd voor een herstart na drie uitdagende jaren”, zegt hij.
Digitaliseringsproces
In de loop van 2023 zal Kasper Rorsted zijn toppositie bij Adidas verlaten, meldt het bedrijf in een persbericht. Nochtans liep zijn contract nog tot 2025. De zoektocht naar een opvolger is intussen gestart, de CEO blijft nog even aan boord om een vlotte overgang te verzekeren.
Rorsted stond aan het hoofd van het bedrijf sinds 2016. Hij startte een ambitieus digitaliseringsproject dat tot sterke resultaten leidde: het sportmerk vervijfvoudigde de onlineverkopen en verdubbelde de omzet in Noord-Amerika. Hij nam ook de beslissing om sneakermerk Reebok – weliswaar met verlies – te verkopen, zodat Adidas zich weer volledig kan concentreren op z’n eigen merk.
China en Rusland
Maar de drie afgelopen jaren waren bijzonder uitdagend, als gevolg van de coronapandemie en geopolitieke spanningen. De resultaten in China blijven onder de verwachtingen, omdat het herstel er trager verloopt dan gehoopt. Bovendien was er een (tijdelijke) boycot in China tegen westerse merken die een standpunt innamen over de Oeigoeren in de Chinese provincie Xinjiang.
Daarbovenop zette het bedrijf zijn activiteiten in Rusland stop omwille van de oorlog in Oekraïne. In de VS kwam er kritiek van de Black Lives Matter-beweging. Dit jaar moest Adidas al tweemaal een winstwaarschuwing uitsturen. “Het vergde enorme inspanningen om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Daarom is een herstart in 2023 een goede zaak – zowel voor het bedrijf als voor mij persoonlijk,” aldus de topman.