Het Duitse Adidas is op zoek naar potentiele overnemers voor de golfmerken Taylormade-Adidas Golf, Adams en Ashworth. Die drukten al langer op de omzet van het sportbedrijf en Adidas wil nu actief op zoek gaan naar een overnemer.
Sterke kwartaalcijfers
Adidas neemt dat besluit nadat het zelf een onderzoek heeft laten uitvoeren naar de impact van de merken op de resultaten van het bedrijf. Daaruit blijkt dat de verkoop van de golfactiviteiten er mogelijk voor kan zorgen dat de winstmarges van Adidas een boost krijgen.
Taylormade kwam in 1997 in handen van Adidas en was tijdelijk één van de best presterende merken binnen het bedrijf. In 2008 nam Adidas dan ook Ashworth over en in 2012 Adams Golf. Sinds 2014 is golf echter minder populair geworden, terwijl Adidas toch heel wat nieuwe producten op de markt bleef brengen.
Adidas deed de uitspraken rond de golfmerken nadat het sterke prestaties had voorgelegd voor het eerste kwartaal van 2016: daarin steeg de omzet met 17% naar een recordbedrag van 4,8 miljard euro. De winst groeide dan weer van 221 miljoen euro naar 351 miljoen euro. Voornamelijk in Noord-Amerika presteerde het merk sterk, met een omzetstijging van 31%, dankzij een doorgedreven marketingcampagne in de Verenigde Staten. Ook in West-Europa en China legde Adidas sterke cijfers voor. Daarom trekt het nu de prognose voor het volledige jaar op naar een omzet- en winststijging van 15%.