Na amper zeventien maanden zet Amazon een punt achter zijn twee fysieke modewinkels. De retailer verlegt de focus voor mode volledig naar online, maar zegt wel te blijven geloven in bakstenen voedingswinkels.
Hoogtechnologische winkels
Op 9 november sluiten de enige twee Amazon Style-modewinkels de deuren. “Na zorgvuldige overweging hebben we besloten onze twee fysieke winkels te sluiten om ons te concentreren op onze online modewinkelervaring, waar we een nieuw, spannend aanbod aanbieden tegen een goede prijs, en innovatieve technologie introduceren om aan de behoeften van elke klant te voldoen”, zo bevestigt Amazon-woordvoerder Kristen Kish aan Bloomberg News.
Amazon opende een eerste modezaak in mei 2022 in Glendale nabij Los Angeles, een tweede volgde in oktober in Columbus (Ohio). In de hoogtechnologische winkels konden klanten via de app het model, de kleur en de maat kiezen van de stukken die ze wilden passen. Shoppers konden er ook gepersonaliseerd stijladvies krijgen. Tot een echte disruptie in de modewereld heeft die vernieuwende klantenervaring dus niet geleid.
Kassaloze technologie
Vorig jaar had Amazon ook alle 68 fysieke winkels gesloten van de enseignes “Amazon Books”, “Amazon 4-Star” en Pop-Up. Dat betekent niet dat het bedrijf fysieke retail helemaal opgeeft: supermarkten blijven belangrijk voor de retailer, die in de Verenigde Staten meer dan 500 Whole Foods Market winkels uitbaat, naast 44 kassaloze Amazon Fresh en 24 verkooppunten van Amazon Go. Ook in Londen heeft Amazon fysieke winkels.
Toch verloopt ook de uitrol van die supermarkten niet rimpelloos. Amazon zag zich genoodzaakt om verschillende Amazon Go-gemakswinkels te sluiten en introduceerde traditionele kassa’s in zijn Amazon Fresh-supermarkten. De introductie van goedkopere RFID-technologie zou de uitbating het kassaloze concept goedkoper moeten maken.