Het jaar is opvallend slecht begonnen voor de Franse moderetail: vertrouwde namen als Camaïeu, Go Sport, Pimkie, Kookaï en Cop.Copine gingen recent failliet of ondergaan een gerechtelijke reorganisatie. Wat is er aan de hand?
Geen beterschap in zicht
Afgelopen najaar werd het Franse modemerk Camaïeu na een mislukte doorstart en een lange doodsstrijd definitief failliet verklaard: 511 winkels en 2.600 banen gingen verloren in Frankrijk – in België was het merk al eerder vertrokken. Intussen lijkt het er sterk op dat het einde van de modeketen slechts de voorbode was voor een lange reeks faillissementen en herstructureringen in de Franse modesector: vertrouwde en gevestigde namen leggen één na één het loodje, beterschap lijkt niet in zicht.
Het noodlijdende Pimkie bijvoorbeeld, waarvan de Belgische divisie al in 2021 failliet ging, staat te koop sinds vorig jaar en komt nu in handen van een consortium van drie modebedrijven: Lee Cooper France, Kindy en de Turkse fabrikant Ibisler Tekstil. Er zouden zeker 100 winkels en 500 jobs verdwijnen. De vakbonden hebben de grootste twijfel over het businessplan van de overnemers.
Onder curatele
In januari werd Go Sport onder curatele geplaatst: de sportketen met 223 winkels en 2.160 medewerkers, die sinds 2021 in handen is van de groep Hermione People & Brands, kent al langer financiële problemen en zag de omzet dalen van 430 miljoen euro in 2018 tot een goede 300 miljoen euro in 2021. Elk jaar bedroeg het verlies tientallen miljoenen. Het bedrijf heeft nu zes maanden om het tij te keren of een overnemer te vinden.
Sinds 1 februari ondergaat modeketen Kookaï, goed voor 121 winkels en 320 medewerkers, hetzelfde lot. De retailer, eigendom van het Australische Rob Cromb, wil van het gerechtelijke reorganisatie gebruik maken om zijn financiële situatie op orde te brengen en een nieuwe strategie uit te rollen. Ook schoenketen André, die een zeventigtal winkels heeft en 280 medewerkers, staat nu onder curatele.
Middensegment onder druk
Een gerechtelijke reorganisatie is vaak slechts het voorspel van een faillissement, zoals blijkt uit het lot van modeketen Cop.Copine, die geen overnemer kon vinden en daardoor ophoudt te bestaan, al komen 23 van de 48 winkels wel in handen van sectorgenoot Antonelle. Ook schoenketen San Marina stevent af op het faillissement, wat einde verhaal betekent voor 163 winkels en 600 medewerkers.
De Franse ketens blijken nu eenmaal niet opgewassen tegen de groei van e-commerce, ‘fast fashion’ en tweedehands, stellen experts. Ze hielden te lang vast aan hun traditionele zakenmodel en dito collecties, waardoor jongere klanten zijn afgehaakt: die verkiezen immers H&M, Zara, Primark of Shein. Het middensegment staat overal onder druk, terwijl discounters en luxemerken wel groeien.
Geen overlevingskans
Intussen zijn de kosten voor lonen, logistiek en energie sterk gestegen, maar daalt het aantal passanten in winkelstraten en winkelcentra. Consumenten houden de vinger op de knip, en dat na een coronacrisis die nog niet geheel is verteerd. Van overnemers hoeven de ketens weinig heil te verwachten, zegt retailexpert Frédéric Boublil aan capital.fr: “Investeerders geloven niet meer in overlevingskansen van deze merken. Het landschap zal zich blijven herschikken. Dat zal snel en massaal gebeuren.”
Uiteraard is die hertekening van het modelandschap geen exclusief Frans probleem: ook elders moeten modeketens zichzelf drastisch heruitvinden als ze willen overleven. Denk maar aan de opeenvolgende herstructureringen bij C&A, dat werkt aan een strategische ommekeer.