RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dierenrechtenorganisatie Peta koopt aandelen kledingindustrie

icon
Mode26 maart, 2019

Peta heeft zich recent ingekocht bij twee grote kledingbedrijven, Boohoo en Levi’s. De dierenrechtenorganisatie hoopt op die manier druk uit te oefenen op het management en dierenwelzijn op de agenda te zetten.

 

Dierenmishandeling

De instap bij Boohoo komt er nadat het kledingbedrijf de belofte om niet langer wol te gebruiken in zijn producten, reeds binnen enkele uren herriep. Volgens Peta is de wolproductie nefast voor het milieu en leidt ze bovendien tot de systematische mishandeling van schapen. Vooral bij het scheren zouden de dieren slecht behandeld worden. Boohoo brengt kleding op de markt onder de eigen naam, maar is ook eigenaar van PrettyLittleThing en Nasty Gal.

 

Ook bij Levi’s heeft Peta zich ingekocht. De jeansfabrikant trok vorige week naar de beurs en daar heeft de dierenrechtenorganisatie gebruik van gemaakt om voldoende aandelen te verwerven om te kunnen wegen op de agenda van de bestuursvergaderingen. De karakteristieke labels op de achterkant van de Levi’s jeansbroeken zijn gemaakt van koeienhuid en Peta dringt erop aan om ze te vervangen door een diervriendelijk alternatief. “Koeien worden geslagen, geslacht en gevild voor een compleet niet-functioneel doel”, stelt Peta-voorzitter Ingrid Newkirk.

 

Beproefde tactiek

De tactiek om aandelen te kopen van een geviseerd bedrijf, is voor Peta niet nieuw. In 2015 paste de organisatie dezelfde strategie toe om het Franse luxelabel Hermés ertoe te bewegen te stoppen met het gebruik van exotische dierenhuiden. Een undercoverreportage had immers wrede praktijken op krokodillenboerderijen aan het licht gebracht. In 2016 kocht Peta aandelen van Prada, om het gebruik van struisvogelhuid aan te klagen. En een jaar later werd  Canada Goose zwaar op de korrel genomen voor het gebruik van bont en dons.

 

Wat de acties van Peta precies opleveren, is moeilijk in te schatten. De genoemde bedrijven zijn in elk geval niet afgestapt van de dieronvriendelijke productie, al beweren ze wel meer aandacht te besteden aan dierenwelzijn. Door de grote media-aandacht zorgt de dierenrechtenorganisatie wel voor de bewustmaking van het grote publiek en legt ze onrechtstreeks dus ook veel druk bij de kledingbedrijven.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode14 mei, 2025
    Dior raakt klantgegevens kwijt bij cyberaanval

    Dior is het jongste slachtoffer in een reeks van cyberaanvallen op retailers. Op 7 mei ontdekte het modehuis dat een ongeautoriseerde externe partij toegang had gekregen tot een klantendatabase in China.

  • icon
    Mode13 mei, 2025
    Gent heeft Europese primeur met eerste Skechers “Performance store”

    In “Performance”-winkels verkoopt Skechers naast sneakers een ruimer assortiment sportkledij en accessoires. Gent kreeg de primeur van het nieuwe winkelconcept, dat straks in heel Europa wordt uitgerold.

  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle

    De “Fashion & Lifestyle”-editie van het RetailDetail Congress stelde niet teleur: zes keynotesprekers deelden hun visie op beleving, duurzaamheid en ondernemerschap, met verandering in een woelige modemarkt als rode draad.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN