De Britse modewebshop Asos schrapte in juli de hele categorie duurzame kleding, niet toevallig net voordat de Britse marktautoriteit aankondigde een onderzoek in te stellen naar de duurzaamheidsclaims.
Milieubewuste categorie
Al in 2019 kondigde Asos trots aan een “one-stop shop” te worden voor “milieubewuste” kleding. De onlineretailer lanceerde de categorie Responsible Edit, waarin het 3700 items van verschillende merken verzamelde die voldeden aan bepaalde duurzaamheidscriteria. Het ging dan om producten met bijvoorbeeld gerecycleerde stoffen of milieuvriendelijke materialen. Asos voegde aan de webshop ook filters toe om consumenten te laten zoeken naar duurzame producten of kleding met gerecycleerde materialen.
Halverwege juli waren zowel de categorie Responsible Edit als de filters echter plotseling verdwenen van de site, meldt iNews. Zomaar? Nee, want twee weken later meldde de Britse marktwaakhond CMA dat het een onderzoek instelde naar verschillende modebedrijven over hun duurzaamheidsclaims. De CMA vermoedt dat de fastfashionretailers misleidende beweringen doen, zoals beweren dat een product gerecycleerd is terwijl er amper gerecycleerde vezels in zitten, en dat consumenten zo op het verkeerde been worden gezet.
Proactief verwijderd
Asos geeft toe dat het de duurzaamheidscategorie proactief heeft verwijderd, anticiperend op het onderzoek naar mogelijke ‘greenwashing’. “We blijven nauw samenwerken met de CMA als onderdeel van haar onderzoek en blijven ons inzetten om ons steentje bij te dragen aan het verduurzamen van de mode”, klinkt het in een reactie.
Wie nu naar Responsible Edit zoekt, komt terecht op een landingspagina over de “reis naar duurzaamheid” van de moderetailer. Vorige maand lanceerde Asos bijvoorbeeld wel nog een nieuwe collectie met de naam Circular Design Collection. De collectie zou volgens circulaire principes ontworpen zijn om de afvalberg te verminderen, meer te hergebruiken en meer te recycleren. Of de CMA hiermee wel tevreden is, valt af te wachten.