RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Asos
  • Onderwerpen duurzaamheid
  • Geografie Verenigd Koninkrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Asos haalt in alle stilte duurzaamheidsclaims weg

icon
Mode1 september, 2022

De Britse modewebshop Asos schrapte in juli de hele categorie duurzame kleding, niet toevallig net voordat de Britse marktautoriteit aankondigde een onderzoek in te stellen naar de duurzaamheidsclaims.

Milieubewuste categorie

Al in 2019 kondigde Asos trots aan een “one-stop shop” te worden voor “milieubewuste” kleding. De onlineretailer lanceerde de categorie Responsible Edit, waarin het 3700 items van verschillende merken verzamelde die voldeden aan bepaalde duurzaamheidscriteria. Het ging dan om producten met bijvoorbeeld gerecycleerde stoffen of milieuvriendelijke materialen. Asos voegde aan de webshop ook filters toe om consumenten te laten zoeken naar duurzame producten of kleding met gerecycleerde materialen.

Halverwege juli waren zowel de categorie Responsible Edit als de filters echter plotseling verdwenen van de site, meldt iNews. Zomaar? Nee, want twee weken later meldde de Britse marktwaakhond CMA dat het een onderzoek instelde naar verschillende modebedrijven over hun duurzaamheidsclaims. De CMA vermoedt dat de fastfashionretailers misleidende beweringen doen, zoals beweren dat een product gerecycleerd is terwijl er amper gerecycleerde vezels in zitten, en dat consumenten zo op het verkeerde been worden gezet.

Proactief verwijderd

Asos geeft toe dat het de duurzaamheidscategorie proactief heeft verwijderd, anticiperend op het onderzoek naar mogelijke ‘greenwashing’. “We blijven nauw samenwerken met de CMA als onderdeel van haar onderzoek en blijven ons inzetten om ons steentje bij te dragen aan het verduurzamen van de mode”, klinkt het in een reactie.

Wie nu naar Responsible Edit zoekt, komt terecht op een landingspagina over de “reis naar duurzaamheid” van de moderetailer. Vorige maand lanceerde Asos bijvoorbeeld wel nog een nieuwe collectie met de naam Circular Design Collection. De collectie zou volgens circulaire principes ontworpen zijn om de afvalberg te verminderen, meer te hergebruiken en meer te recycleren. Of de CMA hiermee wel tevreden is, valt af te wachten.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode9 mei, 2025
    The Fashion Store ambieert 50 winkels

    Vrijdagochtend opende The Fashion Store een tweede winkel in Hasselt, de 22ste in Vlaanderen. Op termijn ziet de modeketen potentieel voor wel vijftig winkels.

  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Zalando betreedt Luxemburg met eigen webshop en app

    Zalando heeft de digitale deuren geopend in Luxemburg met de lancering van een lokale webshop en app. Zo breidt de Duitse e-commercegigant zijn aanwezigheid in de Benelux verder uit.

  • icon
    Mode6 mei, 2025
    Onzekerheid weegt op Hugo Boss

    Somber gestemde consumenten stuurden de omzet en winst van Hugo Boss het afgelopen kwartaal omlaag. De modeketen focust op kostenbesparingen en een optimalisering van de inkoop.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN