De afgelopen maanden vielen (alweer) tegen bij Asos. Het Britse modeplatform gaat daarom 340 miljoen euro aan kosten besparen door magazijnen en kantoren te sluiten, maar ook 35 huismerken stop te zetten.
Grondige hervorming
Asos gaat er opnieuw met het hakbijl door, nu de cijfers voor de belangrijke eindejaarsperiode zijn tegengevallen. In de vier laatste maanden van 2022 daalde de omzet met 6% zonder wisselkoerseffecten, goed voor een omzet van 1,3 miljard pond (1,5 miljard euro). Op de Britse thuismarkt zakte de verkoop zelfs met 8%, al speelden daar behalve het zwakke consumentenvertrouwen ook de vele stakingen mee.
In de Europese Unie was er wel 6% groei, vooral met dank aan Nederland en Ierland. Hoewel Asos de jaarhelft met verlies zal afsluiten, meent CEO Jose Antonio Ramos Calamonte wel op goede weg te zijn. Sinds zijn aantreden in juni heeft hij al een grondige hervorming doorgevoerd: door een fikse ontslagronde moeten de personeelskosten 10% zakken, de voorraden zijn al verminderd en de uitgaven teruggeschroefd. De brutomarge zou vanaf nu ook fors klimmen.
Toch doet Ramos Calamonte er nog een schep bovenop: de topman neemt naar eigen zeggen voor 300 miljoen pond (340 miljoen euro) aan “rendementsmaatregelen”, die vooral begin dit jaar vruchten zullen afwerpen. Asos sluit drie van zijn magazijnen in de EU, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Ook wordt kantoorruimte opgezegd en gaan 35 onrendabele huismerken op de schop.