Luxemerk Balenciaga trekt volop de tweedehandskaart, nu uit proefprojecten blijkt dat er vraag naar is. Het Baskische luxemerk geeft klanten de kans om gedragen items in te leveren en door te verkopen, in ruil voor shopkrediet.
Investeren in LVMH-dochter
Balenciaga biedt klanten voortaan een tweedehandsservice aan, waarbij klanten hun kleding en accessoires verkopen in ruil voor tegoedbonnen van het luxemerk. Ze worden gevraagd de kledingstukken af te geven bij geselecteerde winkels, waarna ze naar tweedehandsservice Reflaunt worden gestuurd om te worden geverifieerd, professioneel gefotografeerd en geprijsd.
De keuze voor Reflaunt als partner is niet toevallig: het technologiebedrijf dat doorverkoop als service aanbiedt, kreeg Balenciaga-CEO Cédric Charbit als één van zijn eerste investeerders aan boord tijdens een eerste financieringsronde. Reflaunt maakt nochtans deel uit van het acceleratorprogramma La Maison des Startups van LVMH, terwijl Balenciaga tot de rivaliserende Kering-stal behoort.
Netwerk van tweedehandsplatformen
Waar geïnteresseerden de tweedehands Balenciaga-stuks straks allemaal op de kop kunnen tikken, is nog niet helemaal duidelijk. Reflaunt runt tweedehandswebshops voor merken zelf en publiceert artikelen op meer dan 25 secundaire marktplaatsen, waaronder Vestiaire Collective en Rebelle, weet Vogue Business. Aangezien verkopers geen cash maar winkeltegoed krijgen, lijkt die tweede optie evenwel moeilijk haalbaar.
Balenciaga zegt dat de samenwerking deel uitmaakt van haar bredere missie om een “volledig duurzaam bedrijf” te worden. Het bedrijf wil zo naar eigen zeggen consuminderen, hergebruik en recycling aanmoedigen. Tweedehands is ook een sterk groeiende markt, die momenteel zowel online als offline sterker groeit dan de modemarkt op zich. Michael Kors was de laatste in een lange lijn die eind augustus een eigen doorverkoopplatform lanceerde.