Met een zogenaamde “impactkorting” wil Elements, vertegenwoordiger van onder andere Patagonia en Klean Kanteen in de Benelux, een duurzame kettingreactie in de retailsector op gang brengen: “Verantwoorde keuzes maken, ligt binnen ieders mogelijkheden.”
Duurzaamheid op tafel leggen
Retailers die specifieke inspanningen doen op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen, krijgen voortaan korting bij outdoorspecialist Elements, de verdeler van pioniersmerken als Patagonia, Klean Kanteen en Care Plus in de Benelux. Concreet krijgen ze voor distributiemerken bovenop de bestaande kortingen 1% extra korting als ze voldoen aan strenge criteria rond groene energie en/of klimaatneutraliteit. 2% korting geldt voor retailers die B Corp-gecertificeerd zijn, lid zijn van ‘1% for the Planet’ of een door het Science Based Target-initiatief goedgekeurde doelstelling voor verminderde CO2-emissies kunnen voorleggen.
“Het is voor ons een manier om maatschappelijk verantwoord ondernemen op tafel te leggen bij elk gesprek dat we voeren met retailers”, zegt duurzaamheidscoördinator Nelson Coomans. “Ook al gaat het voorlopig maar om een kleine korting, iedereen praat erover, we planten het zaadje bij onze klanten. Met dit experiment willen we hen aanzetten tot nadenken over maatschappelijk verantwoord ondernemen, een richting aangeven en ze daarvoor ook belonen. We sturen een signaal uit: ik hoop dat we bijvoorbeeld enkele klanten ervan bewust maken dat niet ieder groenestroomcontract hetzelfde is, en hen ertoe aanzetten om van energieleverancier te veranderen.”
Het goede voorbeeld
Want het blijft niet enkel bij korting: de distributeur wil retailpartners begeleiden naar een meer verantwoorde bedrijfsvoering, door ze bij te staan met het meten en verbeteren van hun eigen impact. Zelf geeft Elements al een tijd het goede voorbeeld, geïnspireerd door de pioniersmerken die het bedrijf verdeelt. “We zijn lid geworden van het initiatief ‘1% for the Planet’: we doneren 1% van onze omzet aan natuur- en milieuorganisaties. Sinds dit jaar zijn we ook B Corp gecertificeerd.” Voor een KMO met twintig medewerkers zijn dat geen evidente stappen, maar de overtuiging is groot: “Onze slogan zegt het allemaal: ‘Nature is family’. We zijn een familiebedrijf en de natuur is daar een deel van.”
Elements heeft in totaal een goede 600 klanten in de Benelux, een mix van grotere retailers – zoals Yonderland, de groep boven A.S. Adventure, Juttu en Bever – en kleinere zelfstandige buitensport- en biospeciaalzaken. “Slechts 42% van onze outdoorklanten vertelt iets over maatschappelijk verantwoord ondernemen op hun website. Dat kan beter, zeker in een sector die zo’n band heeft met de natuur. We geloven dat iedereen net zoals wij bewuste keuzes kan maken voor de natuur, en daar ook baat bij kan hebben. We zijn een bescheiden KMO, maar wel met een duidelijk visie. Hoe kunnen we samen de maatschappelijke impact van de retailsector verbeteren? Die vraag willen we de wereld insturen”
Reserveer tijdig
Meer weten? Op 23 november spreekt Nelson Coomans in het voorprogramma ‘Sustainability’ op de RetailDetail Night. Dan maakt hij een eerste balans op van de klantenreacties en vertelt hij meer over de duurzame ambities en initiatieven waarmee Elements de retailsector in beweging wil brengen. Ook geëngageerde collega’s Ray & Jules, Mic Mac Minuscule en Fairtrade Belgium komen dan getuigen over verantwoord ondernemen.
Op de plenaire zitting ’s avonds spreken Marit Van Egmond (CEO Albert Heijn), Erwin Van Osta (CEO HUBO), Adgild Hop (Retail Lead Europe Deloitte), Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Eric Van den Broele (GraydonCreditSafe). Net als vorig jaar zitten de deelnemers tijdens dat plenaire programma aan ronde tafels in de prestigieuze Handelsbeurs in Antwerpen. Wie zo’n tafel voor tien personen wil boeken om collega’s en klanten of prospecten uit te nodigen, contacteert best snel kjell.bries@retaildetail.be of klikt op onderstaande link.