Het hippe Belgische brillenmerk Komono, gedragen door onder andere Lady Gaga, krijgt versterking van de eigenaars van avant-garde optiekpionier Theo: zij nemen 40% van de aandelen over.
Aan het herstellen
Boven Komono, een trendy Antwerps merk van brillen en horloges, is een nieuwe houdstervennootschap te vinden: Hirano. Daar duiken ook drie nieuwe aandeelhouders in op: de broers Mik, Jan en Toon Somers, goed voor samen 40% van het kapitaal. Dat bericht De Tijd.
Het zijn de eigenaars van brillenmerk Theo, al opgericht in 1987 maar evengoed een Belgische trendsetter in optiekland. Theo-ontwerper Patrick Hoet experimenteerde bijvoorbeeld als één van de eerste met het 3D-printen van monturen, om zo erg lichte titaniumbrillen op maat te maken. Onder meer Elton John droeg al een bril van het merk.
De brillen van Theo worden verdeeld in zo’n 50 landen en waren in 2021 goed voor een nettowinst van 3,1 miljoen euro op een omzet van 16 miljoen euro. Voor Komono was 2021 een belangrijk hersteljaar, want al voor de coronapandemie had het label het financieel moeilijk. Na een forse terugval van de omzet en bijna 4 miljoen euro verlies in 2018 voerde het label een professionalisering door, maar pas in 2021 boekte het bedrijf weer winst.