Na vier verlieslatende jaren zal Bristol dit jaar opnieuw winst maken, zegt CEO Elise Vanaudenhove. Winkelsluitingen en besparingen maken de schoenketen weer rendabel, al blijven de uitdagingen groot.
Voor het eerst sinds 2017
In 2021 boekte Bristol een nettoverlies van 7,9 miljoen euro op een omzet van 146,5 miljoen euro. Een jaar eerder bedroeg het verlies nog 18,8 miljoen. De schoenketen had vorig jaar al winst willen maken, maar de strenge coronamaatregelen vorig jaar in Nederland doorkruisten die plannen, zegt CEO Elise Vanaudenhove aan De Tijd. Winkels bleven er immers maanden gesloten.
Bovendien saneerde de retailer z’n winkelpark: 30 winkels werden gesloten, net als het Nederlandse hoofdkantoor. In totaal stootte het bedrijf de afgelopen jaren al 50 winkels af. De teller staat nu op ruim 210 en dat zal de komende jaren zo blijven. Elk jaar vernieuwt Bristol wel 25 tot 30 winkels. Nu zijn alle verkooppunten rendabel: “We zullen dit jaar winst maken. Het zal geen enorm bedrag zijn, maar meer dan break-even. Verlieslatend zijn is uitgesloten.” Het is van 2017 geleden dat de keten nog winst maakte.
Concurrentieel blijven
Maar de marktomstandigheden zijn moeilijk: na corona slaat de inflatie hard toe. Bristol voert besparingen door om de stijgende kosten op te vangen en neemt basisartikelen die minder seizoensgebonden zijn op in het assortiment. De prijzen verhogen is geen optie: “We moeten concurrentieel blijven.”
De belangrijkste concurrent van Bristol is de Nederlandse keten vanHaren, die een deel van de failliete Brantano-winkels overnam in België. Maar vanHaren is minder te duchten dan Brantano, vindt Vanaudenhove: “Brantano kende de Belgische markt beter. Bovendien is de naam VanHaren nog niet zo bekend in België.”