Het Britse luxemerk Burberry heeft zijn omzet met 22% zien terugvallen in de eerste helft van 2024. Een nieuwe strategie moet de moderetailer helpen verloren klanten terug te winnen, tegelijk gaat het mes in de kosten.
‘Burberry Forward’
De omzet van Burberry daalde in de eerste zes maanden van het jaar met 22% als gevolg van tegenvallende verkopen in alle markten waar het merk actief is, maar vooral in Azië. Op een omzet van 1,1 miljard pond (1,3 miljard euro) noteert het bedrijf een operationeel verlies van 53 miljoen pond (64 miljoen euro). Een jaar eerder was er nog een winst van 223 miljoen pond.
Topman Joshua Schulman, die pas sinds juli aan het hoofd van het modebedrijf staat, wil krachtdadig ingrijpen. Hij lanceert een nieuw strategisch plan met de naam ‘Burberry Forward’. Het modemerk moet weer sterker focussen op zijn traditionele sterktes, zoals jassen en sjaals, en op het terugwinnen van klanten die de tijdloze Britse stijl waarderen. De retailer gaat ook de winkels herinrichten en de e-commerce optimaliseren. Een kostenbesparingsprogramma moet liefst veertig miljard pond (bijna vijftig miljard euro) opleveren.
Dat zijn echter maatregelen die pas op langere termijn vruchten zullen afwerpen, met als doelstelling om weer een omzet van drie miljard pond (3,6 miljard euro) te behalen. De verwachtingen voor de tweede jaarhelft zijn voorzichtig: wellicht kan het operationele verlies nog niet geheel worden goedgemaakt.