De slabakkende luxemarkt treft ook het Britse icoon Burberry: de winst keldert door tegenvallende verkopen in de Verenigde Staten en China. Beterschap is niet meteen in zicht.
Zwakke vooruitzichten
In januari had Burberry al een winstwaarschuwing uitgestuurd, en de cijfers over het afgelopen boekjaar (tot eind maart) bevestigen de zwakke vooruitzichten. De winst voor belastingen zakte van 634 naar 383 miljoen pond (450 miljoen euro), de omzet daalde met 4% naar 2,9 miljard pond (3,4 miljard euro).
Zowel in de VS als in China vielen de verkopen tegen. Het vierde kwartaal was erg zwak en ook het lopende jaar wordt moeilijk, bevestigt de groep. CEO Jonathan Akeroyd hoopt het tij te keren met een strategie die Burberry hoger in de markt positioneert en het Britse karakter van het merk sterker uitspeelt.
Ook luxegroep Kering, moederbedrijf van Gucci, Yves Saint Laurent, Balenciaga en Alexander McQueen, waarschuwde enkele weken geleden al voor een forse daling van de winst na tegenvallende verkopen in China.